زیست فناوری (مقدمه)
 
درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




زیست فناوری ، فناوری سودآور قرن

مقدمه

زیست فناوری در یک تعریف ساده مجموعه فنونی است که از موجودات زنده برای ساخت و تغییر محصولات و یا بهبود کمی و کیفی حیوانات ، گیاهان و میکروارگانیسم ها در حهت سودرسانی به بشر بهره می گیرد. زیست فناوری به لحاظ خصوصیات ذاتی خود دانشی بین رشته ای است و از این رو نه تنها پیشرفت آن بلکه پیشرفت و تغییر و تحول در علوم مرتبط با آن (مثل ظهور نانوتکنولوژی) منجر به ورود آن به عرصه های نوین علمی و فناوری می شود. زیست فناوری از همان آغاز پیوند جدایی ناپذیری با زندگی بشری داشته است. شروع آن (زیت فناوری سنتی) با تهیه مواد خوراکی مثل خمیر نان ، سرکه ، ماست ، پنیر و ... همراه بود. تهیه سوخت های زیستی به جای سوخت های فسیلی در اواخر سال 1970 ، یکی از اولین گام هایی بود که به کمک زیس فناوری نوین برای رفع بحران سوخت و انرژی برداشته شد.  در سال های اخیر با پیشرفت علم ژنتیک ،  فناوری های نوین زیستی در تمامی ابعاد توسعه یافته است. از جمله آن می توان به تولید گیاهان مقاوم به آفت و یا گیاهان و حیوانات تراریخته ای اشاره کرد که محصول آنها حاوی پروتئین یا مواد دارویی مورد نیاز بدن فرد بیمار است و یا اینکه خواص غذایی آن بهبود داده شده است. تولید بزغاله های تراریخته که دارای ژن فاکتور 9 انعقاد خون انسانی هستند و پرورش انها برای تولید شیر حاوی این فاکتور یا تولید گیاهان زراعی تراریخته که در آنها عناصر آهن یا روی تولید شود می تواند مثال هایی از کاربرد زیست فناوری در این بخش باشد. در عرصه پزشکی نیز زیست فناوری با همکاری نانوفناوری تحول زیادی ایجاد کرده اند. سال هاست که شرکت های داروسازی هورمون رشد آدمی و هورمون انسولین آدمی را در باکتری ها تولید می کنند. این هورمون ها پس از استخراج و خالص سازی ، قابل استفاده برای بیماران است. تولید بافت های سازگار با بدن از قیل پوست و کلیه و قلب مصنوعی با استفاده از سلول های بنیادی ، رفع نقص های ژنتیکی ، ارسال ساده ، دقیق و مؤثر داروها و نانو داروها به بخشی از بدن فرد که درگیر با بیماری است به جای روش های رایج مصرف دارو که کل بدن را با آثار دارو درگیر می سازد ، شناسایی زود هنگام سرطان به کمک عکسبرداری و ردیابی نانوذراتی که به بدن فرستاده می شود و در بافت های سرطانی تجمع می کند ، از دستاوردهای زیست فناوری نوین در این بخش است. فعالیت های رو به رشد و مفیدی که در حوزه زیست فناوری به وجود آمده آن را به عنوان علمی با ظرفیت سودآوری بالا در حیطه فناوری معرفی کرده است.

در کشور ما ضرورت توجه به این دانش احساس شده ، طرح های پژوهشی متفاوتی در گرایش های مختلف زیست فناوری مثل کشاورزی ، علوم پایه ، صنعت و محیط زیست در حال انجام است و نتایج بسیار محدودی حاصل از تحقیقات داخلی نیز به بازار وارد شده است. با این حال ، با وجود فعالیت های انجام شده و پیشرفت های بدست آمده ، رشد سریع تری در این حوزه فناوری محور مورد انتظار است. درحال حاضر زیست فناوری یکی از مهم ترین محورهای توسعه علمی ، اجتماعی و اقتصادی کشورهای جهان است و پیشرفت ایران در این زمینه می تواند گام بسزایی در راستای اهداف برنامه چشم انداز بیست ساله و رسیدن به جایگاه اول منطقه در علم و فناوری باشد ، به همین دلیل توجه آگاهانه به آن اجتناب ناپذیر است.

به این منظور مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نظر دارد با ارائه گزارش های کوتاهی به معرفی زیست فناوری نوین ، جایگاه ایران در ایت حوزه و قابلیت های کشور برای پیشرفت و مطرح شدن در بازار زسیت فناوری و دغدغه ها ، خلأ ها و مشکلات و مسائل مربوط به آن بپردازد.

ادامه دارد...

منبع: مرکز پژوهش ها مجلس شورای اسلامی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, :: 22:8 ::  نويسنده : عطیه رجائی